1. Charakter doby a literatury - vydáno 1952, Hemingway píše v dobách mezi válkami a po 2. světové válce
-
Spisovatelé, kteří prožili válku a ztratili tam veškeré své ideály, schopnost milovat, snažit se o něco v životě... Hemingway je nejvíce ovlivněn 1. světovou válkou – ztracená generace USA vládne světové ekonomice až do krachu na Newyorské burze 1929, ale u Hemingwaye jen málo nacházíme sociální motivy nástup fašismu ve 30. letech, španělská občanská válka 1936-39, druhá světová válka
Kniha – Stařec a moře Literární druh a žánr moderní prozaické dílo, přesněji se jedná o dílo epické, o novelu má popisnou formu a pointa se objevuje až v závěru Témata, motivy a hlavní myšlenka souboj člověka sám se sebou, s pochybnostmi o sobě samém a také s negativním pohledem okolí na sebe souboj starého kubánského rybáře Santiaga s životní smůlou a s velkou rybou, která možná smůlu symbolizuje nezdolnost člověka, vůle, která může překonat i tělesnou slabost Kompozice, čas a prostor, vypravěč lineární kompozice – od začátku do konce Kubánská vesnice poblíž hlavního města Havany, děj se odehrává během tří dnů er-forma, vypravěč pouze konstatuje, nevysvětluje metoda ledovce – 2/3 obsahu si čtenář musí domyslet povrchní čtenář může mít pocit, že příběh je o ničem: rybář uloví velkou rybu, kterou mu sežerou žraloci pod tímto povrchem je však skryt příběh o lidské nezdolnosti, Santiago získává důvěru sám v sebe, nepatří ještě do starého železa, symbolicky přemůže smůlu Postavy a děj stařec Santiago - kubánský rybář velice pevné vůle a skromné povahy, který musí tvrdě pracovat, aby se uživil chlapec Manolin - velmi obětavý, laskavý, pomocník při rybolovu, který má rád starce Jazykový rozbor pro Hemingwaye je typická stručnost vyjadřování, proto často používá dialogy, které zrychlují děj a charakterizují postavy Hemingway používá hodně nepřímých pojmenování, obecná označení (chlapec, moře, ryba, …) text je velmi často reprodukován v první osobě a je zde hodně používáno přirovnání, personifikace a sebeoslovování celkově je dílo psáno jednoduchým spisovným jazykem s občasnými španělskými výrazy Zajímavosti autor za toto dílo dostal Nobelovu cenu Hemingway měl ostrov Kubu velice rád, měl tam svůj dům, kde choval asi sto koček na Kubu umisťuje i další své příběhy (např. „Mít a nemít“) Hemingway nikdy nechtěl psát román, když už, tak proto, že se mu povídka rozrostla, aniž by chtěl Autor – Ernest Hemingway Život autora + vlivy na jeho tvorbu Hemingway se jako dobrovolník přihlásil do 1. světové války, bojoval v Itálii, kde byl zraněn a své zážitky využil v románu „Sbohem armádo“ je považován za hlavního představitele ztracené generace, jejíž pocity vypsal v románu „Fiesta“ ve 30. letech podniká loveckou výpravu do Afriky, píše o tom knížku „Zelené pahorky africké“ na konci 30. let se jako dobrovolník účastní občanské války ve Španělsku, kde poznává i negativní zákulisí války (politiky, generály) a píše svůj nejslavnější román „Komu zvoní hrana“ za druhé světové války bojoval originálním způsobem proti Němcům, hlídal moře v Mexickém zálivu na výletní jachtě, na které měl maskované zbraně proti německým ponorkám, o tom píše knihu „Ostrovy uprostřed proudu“, a ke konci druhé světové války si vyzbrojil vlastní stočlennou armádu, se kterou se údajně jako první dostal do Paříže končí sebevraždou na vrcholu slávy, když předtím dostal Nobelovu cenu autobiografická kniha, kterou napsal sám o sobě, se jmenuje „Pohyblivý svátek“ Další směry a představitelé Autoři ztracené generace pojmenování ztracená generace údajně pochází od Gertrudy Steinové, která slyšela automechanika, jak o vojácích z první světové války hovoří jako o ztracené generaci, protože je nic nezajímá velmi dobře ztracenou generaci vystihuje Hemingwayova povídka „Vojákův návrat“ Erich Maria Remarque narozen v Osnabrücku, 1916 dobrovolně narukoval do 1.světové války 1928 se stal známým díky svému románu Na západní frontě klid emigroval do Švýcarska, později USA kolportážní román – jednoduchý děj, chce se přiblížit vkusu čtenáře, nezajímá ho umělecká stránka díla, používá zažitá vyprávěcí schémata mísí sentimentální a realistní prvky s úvahami hrdinů o smyslu života témata – svědectví ze zákopů, svědectví o politické situaci od 20.let 20. století do začátku Studené války patří do ztracené generace – popisuje po psychické stránce mladou generaci, která se aktivně účastnila bojů a po válce se těžko zapojovala do společnosti, společnost jim nerozumí a odmítá je „Na západní frontě klid“ struktura románu mozaikovitá (vkládány retrospektivní pasáže) vypravěčský odstup od hrdiny (bez zaujetí, holé popisy) „Cesta zpátky“ pokračování románu Na západní frontě klid děj v epizodách, spojen jedním vypravěčem, téma svědectví o politické situaci Francis Scott Fitzgerald je nazýván autorem jazzového věku často popisuje život tzv. zlaté mládeže USA a život americké vyšší společnosti, tj. lidí, kteří se v životě o nic nemuseli nikdy snažit, protože se už narodili jako bohatí příběhy situuje většinou na jich USA román „Velký Gatsby“ příběh zbohatlíka, který miluje ženu z vysoké společnosti, a aby se jí přiblížil, koupí si dům poblíž jejího sídla, kde pořádá obrovské megapárty pro stovky hostů, sblíží se spolu, on ji pak nechá řídit své auto a ona přejede jednu chudou ženu Gatsby vezme vinu na sebe a manžel přejeté ho zastřelí, na pohřeb mu nepřijde z těch stovek hostů nikdo, ani žena, kvůli které zemřel → nepatřil do jejich společnosti, byl pouze zbohatlík Další autoři USA Theodore Dreisler představitel sociálního proudu americké literatury román „Americká tragédie“ - hlavní hrdina je podobný hrdinům Stendhalový, hlavní je pro něho také dostat se do vyšší společnosti a také používá nečestné metody – využívá ženy, jeho přítelkyně je s ním těhotná, on se v té chvíli dozví, že by se mohl oženit s dívkou z vysoké společnosti, čímž by se mu splnil sen, a svou přítelkyni zabije místo amerického snu ho čeká elektrické křeslo John Steinbeck prostředí Kalifornie sociální román „Hrozny hněvu“ o problematice zbídačování farmářů v době krize ve 30. letech, musí prodávat farmy a stávají se běženci na silnicích „O myších a lidech“ - napsal jako novelu i jako drama (divadelní hru) a bylo to také zfilmováno, příběh o osamělosti lidí – tuláci George a Lenny, kteří nemají na světě nic než sebe, osamělý je černoch, se kterým si nikdo nebaví kvůli barvě kůže, osamělá je i žena farmáře, která je z města „Na východ od ráje“ - román, řeší problematiku, jestli se člověk narodí dobrý a zlý a nebo jestli záleží na něm, jaký v životě bude, nakonec najdou hebrejskou bibli (původní), kde Bůh řekl člověku: „Můžeš“ a ne „Musíš“ → záleží na nás, jací budeme William Saroyan původem Armén, žil mezi arménskou menšinou v USA lidé chápou motivy jednání druhých, takže jeden druhého neodsuzuje „Léto na krásném bílém koni“ - dva kluci ukradnou sousednímu farmáři koně, aby na něm mohli jezdit a těšit se z jeho krásy, ne aby ho zpeněžili, farmář je s ním potká, dá najevo, že koně poznal, ale když mu kluci koně tajně vrátí, pochválí je, že se o ně dobře starali „Tracyho tygr“ - surrealistický příběh o lásce, srovnávaný s Malým princem, tygr zde má více podob, je to skutečný tygr, černý panter, lidská odvaha, schopnost milovat, ...
|