1. Charakter doby a literatury - renesance je umělecký styl, který začíná v Itálii ve 13. století (tím, že je Itálie ve Středozemním moři → kontakty s Afrikou a Asií)
-
zlepšil se život lidí, méně lidí umírá → méně se zaměřují na posmrtný život a více na život současný souvisí se změnou v myšlení – humanismem (lidský) – pokrok v zemědělství způsobil, že menší procento lidí muselo vyrábět potraviny → mohou se jmenovat nadstavbě – stavitelství, umění,.. místo hradů (už nejsou nedobytné kvůli střelnému prachu) se staví paláce a zámky v umění se objevují i nenáboženské motivy – krásy nahého lidského těla – souvisí to i s pokrokem v lékařství → první pitvy, které prováděli i malíři objevuje se pojem „renesanční člověk“ → krásný tělesně i duševně, všestranný důležitý byl vynález knihtisku (1447), u nás v Plzni první tištěná kniha: Trojanská kronika → vzdělání se dostalo i mezi střední vrstvy obyvatelstva k nám se dostává humanismus a renesance až koncem 15. století (kvůli husitským válkám)
Kniha - Hamlet Literární směr/sloh dané knihy – humanismus, renesance renesance návrat k antickým ideálům krásy – sloupořadí, pravidelné půdorysy budov, okna, … hrdina se často ztotožňuje s autorem (např. Božská komedie od Danteho) častým tématem je láska i erotická (Dekameron) typický je zájem o vědění → píší se herbáře, mapy, historické knížky, cestopisy, ... humanismus ve filosofii i v literatuře, zájem od boha k člověku, rovnost všech lidí před bohem individuální zkušenost člověka, která pramení z praktického jednání, racionalismus v užším slova smyslu chápeme humanismus jako literární a umělecké hnutí 14.-16. století jež programově navazovalo na odkaz antiky Literární druh a žánr Témata, motivy a hlavní myšlenka téma nerozhodného člověka, který váhá, zda pomstít otce příběh člověka, který ztratí víru v lidi, když se matka brzy po smrti otce provdá za jiného známá úvaha: Být či nebýt? - autor přemýšlí, zda by nebylo pro člověka lepší skončit život sebevraždou – důvody: nespravedlivý svět, těžký život obdiv rozhodných lidí symbolizovaných norským princem Fortinbrasem osamocený jedinec ve světě zločinů a intrik bezohledná touha po moci se nezastaví ani před násilím Hamlet – nerozhodný člověk – tato nerozhodnost je horší než kdyby udělal cokoliv → nakonec zemře zbytečně moc lidí Kompozice, čas a prostor, děj tragédie o pěti dějstvích, chronologický děj děj se odehrává během několika dní na hradě Elsinoru v Dánsku = náhodně vybraná země jedno hlavní téma, které je rozvíjeno, s minimem vedlejších epizod (norský král) 1. expozice – uvedení do děje (vytváří nezbytné předpoklady k porozumění děje). 2. kolize – zařazení dramatického prvku (rozpor nebo konflikt), který vyvolává dramatické napětí a potřebu jej vyřešit. 3. krize – vyvrcholení dramatu. 4. peripetie – obrat a možnosti řešení. 5. katastrofa – rozuzlení a očista (katarze – je vnitřní očista člověka, která následuje po dramatickém zážitku ohrožení nebo zla) první inscenace v divadle The Globe roku 1601 (hráli jen muži) Postavy Hamlet - dánský princ. Typ člověka s velmi složitou psychikouPoté, co se mu zjeví duch otce, předstírá šílenství, aby upozornil na vraha svého otce. V podstatě jsou ve hře dva Hamleti: ,,šílený“ Hamlet si libuje ve slovních hříčkách a ,,racionální“ Hamlet bažící po pomstě. Typ rozpolceného člověka. Rozpolcenost hrdiny – touha po naplnění ideálů proti pocitu povinnosti trestat zlo. Nedůvěra ve vlastní sílu, ale touha po činu. Claudius - dánský král. Hamletův strýc a také nevlastní otec, královrah, zavraždil svého bratra tak, že mu do ucha nalil jed. Je zrádný, zákeřný, podlý, neschopný vlády, ale ctižádostivý Gertruda - dánská královna. Hamletova matka. Claudius poté, co zavraždil svého bratra, ji pojal za manželku a stal se králem. Vnitřně je rozpolcená na dobro a zlo. Horatio - Hamletův nejlepší přítel. Je čestný a spravedlivý. Schopen soudit Hamletovo jednání a Claudiovu vinu. Polonius - Nejvyšší královský komoří. Otec Ofelie a Learta. Svou oddaností králi je až směšný. Na svou oddanost doplatí životem. typ člověka, který je věrný tomu, kdo je u moci; vůči své dceři se chová velice dobře, vůči Hamletovi přejímá chování jeho otčíma Ofélie – Poloniova dcera, milovala Hamleta. Poté, co byl její otec zabit, zešílí, na rozdíl od Hamleta, ale skutečně. Posléze nešťastnou náhodou utone. Horacio- Hamletův přítel, přežije. Rosenkrantz a Guildenstern – Hamletovi přátelé z dětství, nyní ho ale prodali Claudiovi, pro kterého dělají špehy → věčné typy bezcharakterních lidí, kteří slouží v každém režimu tomu, kdo vládne; jsou opakem Horatia Hamlet si dobře uvědomuje, že budou odkopnuti, až splní svůj úkol → jsou postradatelní, protože takových je moc Jazykový rozbor prolínání filosofických úvah o minulosti se soudy o každodenním životě pro toto drama jsou typické dlouhé filozofické monology, ve kterých se Hamlet zabývá otázkou lidské existence. Shakespeare v díle využívá vtipné a sarkastické poznámky, ale i vážné výstupy tragických postav. Objevují se i cynické poznámky, třeba u hrobníků na adresu zemřelé Ofélie. Sám Hamlet se vyskytuje ve dvou jazykových rovinách, v jedné je vážný, rozumný, v druhé rovině se snaží naopak vyjadřovat "šílenství". Když Hamlet předstírá šílenství, tak hovoří ve dvojsmyslných slovních hříčkách, které jsou pro ostatní postavy většinou neprůhledné. děj se zmítá v prudkých dialozích ve kterých autor přemýšlí nad problémy dvorské intriky slovní zásoba-prvky tragické i komické, satirické, patos, slovní hříčky psáno blankversem(-je nerýmovaný sylabotónický jambický verš o pěti stopách, končí na přízvučnou slabiku) kromě verše používá i prózu a lidový jazyk komické prvky nejsou odděleny od tragických
Pohled na knihu Inspirace pro muzikál Hamlet; Nohavica; Vysockij; Hola n- Noc s Hamletem; J. Vyskočil- Haprdáns (Hamlet princ dánský); dílo několikrát zfilmováno (1. adaptace 1948- 4 Oskary) inspirován dobou ve které žil - Válka růží - anglické rody → Kapuleti a Montekové; vychází ze starodávného skandinávského příběhu Ur-Hamleta, přesněji "Amleta", prince jutského, příběh napsal dánský kronikář Saxo Grammaticus (1150–1220) v 19. století do češtiny jeho 33 her přeložil Josef Václav Sládek jeho hry byly několikrát převyprávěny (Hulpach Vladimír – Příběhy ze Shakespeara, Vrchlická Eva – Z oříšku královny Mab) dílo je hrané i dnes a je stále oblíbené (i po 400 letech), celá řada filmových a divadelních adaptací o Shakespearovi byl natočen film „Zamilovaný Shakespeare“ Očenášek – Romeo, Julie a tma Autor – William Shakespeare Život autora + vlivy na jeho tvorbu 1564 – 1616, žil ve Stratfordu, byl hercem, autorem her, majitelem divadla The Globe někteří lidé tvrdí, že není autorem všech těch her, že to za něho napsal Francis Bacon Další autorova tvorba Další směry a představitelé Nové umělecké směry a žánry racionalismus- důvěra v lidský rozum -inspirace antickou kulturou -antropocentrismus- v centru dění člověk a jeho schopnosti, ne bůh -v těchto bodech se renes. shoduje s humanismem, který se díky ní rozvíjí Další představitelé Itálie Francie Španělsko Anglie Nizozemí Erasmus Rotterdamský ve své době nejobdivovanější humanista Evropy, překládaný do většiny národních jazyků „Chvála bláznovství“ - personifikovaná ženská postava, která se chlubí, že kdyby jí nebylo, tak jsou všichni lidé na světě nešťastní (učitelé musí denně učit desítky tupých zlobivých žáků v temných smradlavých prostorách, což je zcela vyčerpává, ale jsou spokojeni díky bláznivosti, protože mají nad těmi žáky moc → to jim stačí, mohou je trestat) – podobnost s Komenským Jiná umění architektura - F.Branelleschi, R. Santi, M. Buanaroti sochařství - M.Buanarroti, Donatello malířství - M. Buanarroti, R. Santi, L. da Vinci, H. Bosch, A. Dürer hudba - G. Palestina, J. Obrecht
|